Dette er et gæsteblog indlæg af SEO Danmark
Jeg vil i dette blogindlæg fortælle om 5 ting, som du selv nemt kan implementere på din egen hjemmeside, for at komme højere op i søgeresultaterne på Google. Der er mange hundrede faktorer, der er med til at bestemme, hvor højt din hjemmeside kommer op, men følger du disse råd, er du kommet rigtig godt på vej, og har allerede et lille forspring for dine konkurrenter.
Jeg har i dette blogindlæg taget udgangspunkt i, at din hjemmeside er lavet i WordPress, men mine tips gælder alle typer af hjemmesider. Jeg tager udgangspunkt i, at du selv kan finde ud af alle tingene, men der kan være enkelte ting, du skal have hjælp til af din webdesigner.
Det første du skal gøre er, at få installeret et SEO plugin. Det mest populære er Yoast, men jeg anvender selv SEO Press PRO. Et SEO plugin tillader dig at udføre alle de nødvendige seo opgaver, som du skal lave i de næste trin. Det er grundlaget for alt seo-arbejde du selv kan udføre.
Der er tre SEO-plugins jeg anbefaler:
Hvis din hjemmeside benytter sig af et af disse tre, så kan du roligt gøre som følger:
Når du indskriver dit fokus søgeord for din side, vil dit seoplugin gå ind og analysere indholdet på din side, og komme op med en lang række anbefalinger, som er baseret på erfaringer og best practise inden for SEO optimering. Følger du disse anbefalinger, vil du sikre dig, at dit søgeord bliver sat ind alle de korrekte steder. Det kan være sidetitlen, dine overskrifter, dine underoverskrifter og i dine billeder. Husk sund fornuft, når du følger anvisningerne.
Sidetitlen på din side vises i fanebladet øverst i din browser. Sidetitlen er desuden også det, der vises, når din hjemmeside bliver vist i Googles søgeresultater. Det siger sig selv, at det er en god ide, at inkludere dit søgeord i sidetitlen. Men derudover, er det ekstremt vigtigt at formulere sidetitlen som noget, der giver mening, og lyder interessant. Hvis du for eksempel er låsesmed i Ringsted, kunne du være fristet til at skrive som følger:
Låsesmed Ringsted – Den bedste låsesmed i Ringsted
Nu har du søgeordet med hele to gange. Men husk på, folk vil rent faktisk se denne sidetitel i Google, og den vil helt sikker blive opfattet som meget påtrængende og spammy. Jeg anbefaler dig at starte ud med at søge dit eget søgeord i Google, og se hvordan Adwords annoncerne formulerer deres titler. Så kan du finde inspiration og skrive din egen sidetitel. En lidt bedre sidetitel kunne være:
Låst ude – Kontakt din låsesmed i Ringsted
Denne sidetitel rammer mere præcist på hvorfor man har behov for en låsesmed, og vil give dig flere kliks, og flere kunder. Hvilket er hovedformålet med at lave SEO.
Interne links er links fra en underside på din hjemmeside til en anden underside på din hjemmeside. Med interne links kan du med meget stor effekt fortælle Google lige præcis hvilke søgeord, der er vigtige, for en given underside på dit website.
Forestil dig, du er låsesmed, og du har en side, der hedder https://eksempelwebsite.dk/låsesmed. På denne side fortæller du om din service som låsesmed, og hvad du generelt tilbyder.
Du har to byer du servicerer, Ringsted og Slagelse. De har følgender urler, henholdsvis https://eksempelwebsite.dk/låsesmed-ringsted og https://eksempelwebsite.dk/låsesmed-slagelse. På disse sider fortæller du om din låsemed service i de pågældende byer.
For at få Google til at forstå hvilke sider der skal ranke på hvilke søgeord, skal du nu på din generelle låsesmed side linke ned til de to undersider. Du skal lade ordet ”låsesmed ringsted” indgå i teksten, og lade dette ord linke ned til undersiden om låsesmed Ringsted.
Ligeledes skal du have teksten ”låsesmed slagelse” til at indgå i teksten, og lade dette ord linke ned til undersiden om låsesmed Slagelse.
Sørg for at alle undersider på din hjemmeside har mindst et indgående internt link. På denne måde er Google 100% sikker på, hvad du gerne vil have din hjemmeside til at ranke på.
Dette råd hører til disciplinen vi kalder Linkbuilding. Linkbuilding er en yderst vigtig faktor for din synlighed på Google. At lave linkbuilding betyder, at du på andre hjemmesider end din egen, bygger links tilbage til din egen hjemmeside. Ved at gøre dette, fortæller du Google at din hjemmeside ikke står alene, at din hjemmeside er forbundet til andre hjemmesider på internettet. Jeg har medtaget WordPress, tumblr og Youtube som gode eksempler på 3 websites, som giver dig god autoritet, og stærke og gratis backlinks til din hjemmeside. Uden backlinks kommer du ingen vegne med din hjemmeside. Alle 3 websites er gratis at oprette en profil på, og når du har oprettet dine profiler, skal du sørge for at indsætte link til din hjemmeside.
Mandøvej 12
4060 Kirke Såby
+45 61 12 42 11
info@greenwebdesign.dk
CVR: 37787701
Tlf: Man-fre: 09:00 - 15:00