Har du spørgsmål?

4 råd til gode hjemmesidetekster

En hjemmeside er et udstillingsvindue, der skal gøre dine kunder interesseret i de produkter og tjenesteydelser, du sælger.

Salg handler ikke kun om pris og kvalitet på det, du sælger. Det handler også om den “butik”, du sælger varen i, altså hjemmesiden. Den skal være effektiv, indbydende og troværdig, for en god hjemmeside genererer mere salg end en dårlig hjemmeside.

Mange forhold spiller ind på den gode hjemmeside: layout, hastighed, SEO, navigation, responsivitet med videre er alt sammen afgørende parametre. Men dit indhold er også uhyre vigtigt, særligt i relation til hjemmesidens troværdighed. En troværdig hjemmeside er flot og seriøs, men den har også godt indhold, altså gode billeder, video og tekst. Hvor de grafiske elementer skabe opmærksomhed, er det gennem teksten, at man bygger videre på det gode førstehåndsindtryk.

Kvaliteten af teksterne derfor afgørende for, om kunden oplever afsender som seriøs og troværdig.

Her er 4 råd til gode webtekster.

1. Skriv ligefremt og enkelt

Godt sprog er let at forstå. Derfor skal man skrive meget enkelt og ligefremt. Brug almindelige ord, korte sætninger og kald en spade for en spade.

Mange kommer til at komplicere sproget, fordi de gerne vil skille sig ud sprogligt. De tror, at teksten får noget karakter og originalitet, hvis de skriver originalt.

Ok, problemet er bare, at hvis man anstrenger sig for at skrive meget originalt, så har det typisk den omkostning, at teksten bliver mindre læsbar. Og manglende læsbarhed fremmer bestemt ikke salget. Det siger sig selv.

2. Skriv korrekt

Det kan ikke siges for tit: Læs korrektur på alle tekster, inden du lægger dem op på hjemmesiden. Dårligt sprog med mange fejl skaber mistillid. Som læser vil man spørge sig selv: Dette firma publicerer sjusket sprog. Hvad med de varer, de sælger?

Dine læsere er rigtigt gode til at spotte fejl, og de vil helt sikkert opfatte dårligt sprog som uprofessionelt og overføre den egenskab på hele virksomheden bag.

Stavefejl, tegnsætningsfejl, grammatiske fejl er derfor en dødssynd i hjemmesidetekster.

3. Skriv journalistisk

At skrive journalistisk vil sige, at man skriver med sin læser for øje. Derfor skal man overveje, hvordan man fanger læseren opmærksomhed med en god, dækkende overskrift. Det er vigtigt, at overskriften fortæller, hvad teksten handler om. Så hvis du skriver en tekst om fx oversættelse, må du ikke bruge en overskrift som “Kvalitet i højsædet”.

Skriv også gerne en underoverskrift, der uddyber artiklens budskab. Og selve brødteksten skal også struktureres på en måde, så de vigtigste budskaber står øverst.

Opdel også gerne brødteksten med rammende mellemoverskrifter, der antyder indholdet i de følgende afsnit.

4. Skriv til Google

Det er klart, at man først og fremmest har potentielle købere i tankerne, når man skriver tekster til sin hjemmeside. De er den primære målgruppe.

Men hvordan skal køberne få øje på teksten, når den blot er én ud af 10 milliarder tekster på nettet?

Svaret er SEO, altså search engine optimization. De bedste tekster er optimeret til Google, så de ranker på relevante søgninger.

Derfor skal man sørge for at gøre sig klart, hvilke søgeord eller søgefraser man gerne vil ranke på med den konkrete tekst. Hvis søgefrasen er “transskription af interview”, så skal man sørge for, at netop den frase er nævnt i teksten et par gange – og meget gerne i en overskrift med H1-tag.

Man skal også arbejde med at skrive varianter af søgefrasen ind i sin brødtekst. Brug fx ord som “transskribere”, “omdanne lyd til tekst”, “interview”, “optage interview” og tilsvarende i teksten, så Google forstår, hvad din tekst handler om. Kun hvis Google forstår, at den handler om transskription af interview, vil den give teksten som forslag på søgninger efter transskription. Det er klart!

Gode hjemmesidetekster er afgørende for dit salg. Hvis du ikke kan skrive dem selv, eller du mangler en person til at optimere og korrekturlæse dine tekster, kan du altid søge professionel hjælp hos et tekstbureau, fx her: textservice.dk.

Men der er mange andre muligheder, og man skal vælge det bureau, man har mest tillid til. Et sted at starte kunne jo meget passende være at se på bureauets hjemmeside og på sidens forskellige tekster.

Ser hjemmesiden professionel ud og er teksterne gode?

Det er i hvert et godt sted at starte!